Buitenboordmotor start niet
- Blog
- 2 juni 2023
Het weer is mooi, het drinken staat koud, tijd om te gaan varen! Maar nu start de buitenboordmotor van je boot niet. Dat is balen! In dit artikel geven we enkele tips om te controleren, en een paar oplossingen.
Hoe werkt een buitenboordmotor?
De buitenboordmotor is nog steeds een hele geschikte keuze voor een verscheidenheid aan vaartuigen. Met zijn compacte opbouw en verscheidenheid aan formaten, zijn het over het algemeen hele betrouwbare motoren. Maar soms weigeren, zeker de wat oudere motoren, dienst. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Wat kun je nu doen?
Als de buitenboordmotor niet wil starten is het vaak goed om bij de meest simpele oorzaken te beginnen met zoeken. Enkele veelgemaakte fouten;
- Zit er werkelijk benzine in voldoende mate in de tank? Kijk ook in de tank of er water of vuil onderin ligt.
- Staat de ontluchting op de tank open? Voor opslag en vervoer kan je de ontluchting dicht zetten, maar als de motor draait en de ontluchting staat dicht, dan zal de motor uitvallen.
- Is de benzine meer dan een jaar oud? Oude benzine kan een reden zijn dat de motor niet start of snel weer uitvalt. Je kunt de oude benzine dan beter vervangen voor verse benzine.
- Zit het dodemanskoord in de schakelaar? Anders start de motor sowieso niet.
- Blijft de knijpbal in de brandstofleiding hard als je hierin knijpt?
- Staat de motor in z’n neutraal?
Wat zijn de verschillende redenen dat een buitenboordmotor niet start?
Om een buitenboordmotor goed te laten lopen zijn er een aantal voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Als dat niet zo is, zal de buitenboordmotor niet starten, of snel weer uitvallen. Deze voorwaarden zijn van belang:
- Er moet goede brandstof in de cylinder komen
- De lucht/brandstof verhouding moet juist zijn
- Er moet voldoende compressie zijn
- Er moet een krachtige vonk zijn
Een lege brandstoftank
Met een lege tank start de motor natuurlijk niet meer. Het klinkt misschien als een open deur, maar controleer dit toch. Het aantal keren dat onze monteurs ter plaatse zijn gekomen om te ontdekken dat toch echt de tank leeg is, ondanks dat de tankmeter soms anders aangeeft, is helaas groot. Bovendien brengt het volledig leegdraaien van een tank andere problemen met zich mee. Onderin de tank zit vaak wel enige verontreiniging. Wanneer de tank volledig wordt leeggedraait, wordt dit opgezogen door de motor en kunnen filters verstopt raken.
Geen goede verhouding tussen brandstof en lucht
Om tot een goede verbranding te komen is lucht en brandstof nodig in een vrij exacte verhouding. Bij de modernere buitenboordmotoren met injectie, regelt de motorcomputer dit allemaal. Maar er zijn
ook nog een hoop motoren die nog werken met een carburateur. Dit is een mechanisch apparaat die ook de verhouding tussen brandstof en lucht regelt. De afstelling van de carburateur is van groot belang. Als de motor slecht blijft lopen, of uitvalt en daarna niet meer start, dan heeft dit vaak met de afstelling van de carburateur te maken. Ook als de choke (gedeeltelijk) uitgetrokken moet worden om de motor te laten lopen is dit een punt om naar te kijken.
Een verstopping
Door het opzuigen van vuil of water, of door oude benzine, kunnen ook verstoppingen optreden in het brandstofsysteem. Vooral de carburateur is hier gevoelig voor. In een carburateur zitten allerlei kleine openingen die door een vuiltje al verstopt kunnen raken. Laat de carburateur reinigen als je vermoed dat dit het probleem is.
Buitenboordmotor start niet: Een defect
Daarnaast zijn er natuurlijk ook allerlei onderdelen die defect kunnen gaan waardoor de motor niet meer start. Veel voorkomende defecte onderdelen zijn de bougies, de ontstekingsmodule of CDI, de ontstekingsspoelen en de startmotor.
Een oververhitte motor
Motoren worden warm en moeten gekoeld worden. Bij een gebrek aan koeling kan een motor vastlopen en zwaar beschadigd raken. Meer weten? Lees dan ook ‘motorproblemen met de boot koeling.’
Startmotor zit vast
De wat grotere buitenboordmotoren kun je niet met de hand starten. Als de motor bij het omdraaien van de sleutel helemaal niet rond gaat, kan dit duiden op een defecte startmotor. Onze monteurs kunnen dit vaak vrij snel diagnosticeren.
Weinig compressie
Bij oudere motoren kan een gebrek aan compressie ook nog een oorzaak voor problemen zijn. Door slijtage van de cylinders, zuigers, zuigerveren en kleppen, kan de compressie afnemen. Ook raken cylinders en zuigerveren beschadigd door oververhitting van de motor. Uiteindelijk start de motor hierdoor slecht of helemaal niet meer.
Hulp nodig?
Lukt het alsnog niet om je motor te starten? Onze abonnees krijgen hulp van onze ervaren monteurs. Zorg dat je lid bent, zodat jouw vaartocht ook niet in het water valt!
Hulp nodig bij het kiezen?
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een abonnement? Maak dan gebruik van onze handige keuzehulp.
Inschrijven nieuwsbrief
Vul onderstaand formulier in om lid te worden van onze nieuwsbrief