Motorproblemen met de boot: brandstof
- Blog
- 15 mei 2021
Brandstofproblemen
Wanneer een motor tijdens het varen uitvalt, heeft dit vaak te maken met een gebrek aan brandstof. Bekende symptonen zijn het teruglopen van het toerental, het algeheel uitvallen van de motor en moeilijk starten. In dit blog beschrijven we problemen met dieselsystemen. Benzinemotoren zullen later besproken worden.
Oorzaken
Een tekort van brandstof wordt (naast een lege tank) veroorzaakt door een verstopping of defect onderdeel. Filters zijn bedoeld om vuil uit de brandstof te filteren en schade te voorkomen, maar een teveel aan vuil in een filter zal de doorstroming teveel belemmeren.
Vuil in de diesel
Dieseltanks kunnen vuil bevatten. Bijvoorbeeld door vuile diesel, corrosie in de tank of doordat een tank niet is schoongemaakt bij het plaatsen. Dit vuil hoopt zich op in de filters en gaat uiteindelijk voor problemen zorgen. De meeste dieselsystemen beschikken over een grof- en fijnfilter. Het groffilter zal als eerste verstopt raken. Door deze te vervangen kunnen veel problemen opgelost worden.
Bacterie in de diesel
Bacterie in diesel is tegenwoordig een veel gehoord probleem en tevens een probleem wat we erg vaak tegen komen. De laatste jaren is de samenstelling van brandstof door strenger wordende milieu eisen veranderd. Bijvoorbeeld door de toevoeging van biodiesel. De problemen met vervuilde diesel zijn de laatste jaren dan ook veel toegenomen. Water in de diesel versneld de groei van bacteriën. Wanneer een tank vervuild raakt door bacterie kenmerkt dat zich door een donkere slurry onderin de tank. Deze komt los wanneer het schip gaat slingeren, en belandt uiteindelijk in de leidingen en filters, totdat de motor uit valt. De filters kunnen vervangen worden, maar als de tank nog vol vuil zit zal het probleem zich opnieuw voor doen. Het is dus zaak om de tank schoon te houden en met zo min mogelijk water erin.
Water in de diesel
Er kan op meerdere manieren water in de diesel komen; door de vulopening, door condensvorming in de tank of reeds aanwezig in de diesel bij de pomp. De laatstgenoemde oorzaak valt weinig aan te doen. Condensvorming in de tank kan beperkt worden door de tank ’s winters zo vol mogelijk te houden. Verder is een waterafscheider belangrijk. Het water hoopt zich hierin op en kan afgetapt worden. Wanneer er echter niet tijdig afgetapt wordt raakt de waterafscheider vol en zal er water naar de motor gaan in plaats van diesel, waarna de motor uit zal vallen.
Oplossingen
Wanneer er water in de diesel zit is het zaak om uit te zoeken hoe dit in de tank is beland. We zien veel dat de vulopeningen van de dieseltank in het gangboord van de boot zit en dat de ringen hierin niet meer goed afdichten. Overkomend water of regenwater blijft dan bovenop de vulopening staan en komt uiteindelijk in de tank. Allereerst moet dit worden opgelost. Daarna dient de tank geheel vrij van water gemaakt te worden door deze open te maken en helemaal leeg te halen, of het water wat onderin de tank staat weg te zuigen.
Vuil en bacteriën in de tank kunnen eigenlijk alleen goed weggehaald worden door de tank te openen en geheel leeg te halen en schoon te maken. Hiervoor is een opening van voldoende formaat in de tank nodig. Als dat niet aanwezig is zal dat nog gemaakt moeten worden. Onze partner AB Marineservice levert de benodigdheden om een dergelijke opening in een bestaande tank te maken. Onze monteurs kunnen assisteren in het plaatsen hiervan en het reinigen van de tank.
Pech op het water?
Heeft u onverwachts problemen met de brandstof op het water? De botenwacht van Vaarzeker staat voor u klaar. Heeft u een boot en gaat u regelmatig varen? Bekijk dan even ons pechhulp pakket. Zo kunt u zonder zorgen het water op.
Hulp nodig bij het kiezen?
Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een abonnement? Maak dan gebruik van onze handige keuzehulp.
Inschrijven nieuwsbrief
Vul onderstaand formulier in om lid te worden van onze nieuwsbrief